Terapia pedagogiczna
Oferta
Terapia pedagogiczna polega na korygowaniu i kompensowaniu zaburzeń psychoruchowego rozwoju dziecka. Stwarza dziecku możliwość wszechstronnego rozwoju poprzez stopniowe eliminowanie zakłóceń rozwojowych. Jest prowadzona w formie indywidualnej lub grupowej. Dla każdego dziecka tworzony jest indywidualny program zajęć, dopasowany do jego możliwości i do rodzaju trudności, jakie mu towarzyszą.
Celem terapii pedagogicznej jest:
- stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych,
- pobudzanie zmysłów dziecka,
- wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach manualnych,
- eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji.
Pedagog specjalny prowadzi ćwiczenia w zakresie usprawniania:
- percepcji wzrokowej i słuchowej,
- spostrzegania,
- koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- koncentracji uwagi i myślenia,
- sprawności manualnych,
- grafomotorycznych,
- orientacji przestrzennej i świadomości własnego ciała,
- ćwiczenia integracji zmysłów, a także trening samodzielności i samoobsługi.
Metody pracy z dzieckiem dobieramy w zależności od jego problemów, biorąc pod uwagę wiek dziecka, poziom rozwoju psychoruchowego, stopień niepełnosprawności.
Pedagodzy w swojej pracy posługują się m. in.:
- Metodą Dobrego Startu M. Bogdanowicz
- Metodą Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
- Metodą M. i Ch. Knillów – programy aktywności – Świadomość ciała, Kontakt i Komunikacja
- Elementami Porannego kręgu
- Kinezjologią Edukacyjną Dennisona
- Metodą treningu funkcji poznawczych REHACOM
- Metodą M. Frostig, D. Horne – „Wzory i obrazki”
- Terapią ręki
- Metodą czytania B. Zakrzewskiej
- Metodami relaksacyjnymi
11. Metodą komunikacji alternatywnej i wspomagającej – Makaton.
W ramach terapii pedagogicznej prowadzone są także zajęcia ukierunkowane tj. tyflopedagogiczne – zajmujące się nauczaniem i wychowaniem dzieci z wadami wzroku, surdopedagogiczne – zajmujące się nauczaniem i wychowaniem dzieci z wadami słuchu.